Arkisto | joulukuu, 2016

Huomion siirtäminen

26 Jou

Huomion siirtäminen tahallisena toimintona, ei satunnaisena, on tehokasta tapa vähentää stressiä, saada uusia voimia, vastustaa kiusauksia, sietää kipua ja auttaa pitämään kiinni hyvistä tavoista. Huomio on siirrettävä oikealla tavalla eri kohteeseen; jos tahtoo lopettaa tapansa tehdä ostoksia netissä iltamyöhään, ei Pinterest ole hyvä paikka, parempi on lukea dekkaria. Kyseinen keino toimii parhaiten, kun siihen liittyy jokin fyysinen toiminto, vaikka kävelylenkki, siivoaminen tai lapsen kanssa leikkiminen.

Menetelmä ei tarkoita ei-toivotun ajatuksen tukahduttamista, vaan sitä että valitsee toisen ajatuksen. Kun yrittää nitistää jonkun ajatuksen, se voi olla mielessä koko ajan. Jos yöllä ajattelen, miten väsynyt olen aamulla, kun nyt valvon, sitä sitkeämmin tämä ajatus vaivaa ja kuvitelma toteutuu. Itse tarraan kiinni ajatukseen: ”Nyt nukutaan. Olen kovin väsynyt.”

Viidentoista minuutin viivytys toimii mielihalujen vastustamisessa. Siinä ajassa ehtii syventyä johonkin muuhun ja halu saattaa unohtua kokonaan. Kiusaus ostaa heräteostoksia kaupassa hiipuu useimmiten, kun hoitaa muut, etukäteen päätetyt ostokset ensin ja päättää palata sen jälkeen hyllylle, jos vielä muistaa tavaran tai sen saaminen tuntuu tarpeelliselta eikä ole liian vaivalloista. Viidentoista minuutin sääntö toimii kumpaankin suuntaan; jos piti aloittaa siivoaminen ja jää hetkeksi koneelle lukemaan sosiaalisen median viestejä ja sähköpostia, voi siivoamisen aloittaminen unohtua.

Huomion siirtämisessä voi käyttää hauskoja muunnelmia, joku tekee kaksikymmentä haarahyppyä ennen välipalan syöntiä, moni juo lasin vettä ennen toista viinilasillista ja käsihoidon tekeminen estää napostelun joksikin aikaa. Huomion siirtäminen voi auttaa lievittämään kiihtymystä, jos sosiaalisessa mediassa joutuu ankaran kritiikin kohteeksi. Ennen hyökkäykseen vastaamista kannattaa käydä selaamassa mielihyvää tuottavia sivustoja, kunnes on tyyntynyt ja pystyy pitämään sävyisän äänenpainon. Joskus voi saada jopa anteeksipyynnön arvostelijalta, vaikka sen saaminen kestäisikin kolme vuotta.

Huomion siirtymisestä johonkin muuhun voi olla haittaa tai hyötyä. Sähköpostin kilaus, ilmoitus uudesta postista tai whats’appin piippaus houkuttelee keskeyttämään varsinaisen työn. On vaikea vastustaa uuden viestin lukemista. Työ keskeytyy ja ajatus katkeaa. Kuitenkin työn edistymiselle on myös avuksi pitää pieniä taukoja ja siksi on välillä sallittava itsensä keskeyttää. Työn jumittuessa hyvä taukokeino on jongleeraaminen: ”Se on hauskaa, se on aktiivista, se vaatii keskittymistä mutta ei varsinaista aivotoimintaa. Sitä ei voi tehdä kauan, joten taukokaan ei veny pitkäksi.” Itselle sopivan hyvän taukokeinon keksiminen on kullanarvoinen saavutus.

Mainokset